W tym wpisie
Znamy już dość precyzyjnie zmiany w Umowie ADR 2025-2027, ponieważ dostępny jest już tekst nowej Umowy ADR w języku angielskim. Jego brzmienie nie stanowi prawa w Polsce tak długo, jak nie jest opublikowany w Dzienniku Ustaw, czego spodziewamy się najszybciej w maju 2025 roku, ale może być to nawet czerwiec. Wiemy już jednak wystarczająco dużo, by móc streścić najważniejsze zmiany.
Przypominamy, że pomiędzy kolejnymi nowelizacjami Umowy ADR zawsze występuje półroczny okres przejściowy. Tym samym nawet jeśli zmiany w Umowie ADR 2025-2027 będą obejmować naszą działalność, przepisy z lat 2023-2025 możemy stosować do 30 czerwca 2025 roku.
Poniższe omówienie nadchodzących zmian jest ramowe, szczególnie ze względu na fakt, że nie dysponujemy jeszcze właściwym tekstem tych przepisów. Nie ma też możliwości omówienia wszystkich zmian w taki sposób, żeby uwzględnić, jak wpłyną one na wszystkie przedsiębiorstwa, których zakres działalności może być przecież całkowicie odmienny od siebie. Dlatego w konkretnych sprawach zapraszamy do skorzystania z naszej usługi doradztwa ADR lub jednorazowych konsultacji.
Wszystkie cytaty zamieszczone w tym wpisie są tłumaczeniem własnym, a ich brzmienie może różnić się od tego, które ostatecznie zostanie opublikowane w Dzienniku Ustaw. Gdy tylko oficjalne brzmienie przepisów w języku polskim będzie znane, będziemy aktualizować ten wpis.
Ponieważ Umowa ADR dzieli się na części, informacje o zmianach również podajemy z uwzględnieniem zmian zachodzących w poszczególnych jej częściach.
Najważniejsze zmiany w Umowie ADR 2025-2027
Część 1
Dość konkretną zmianą jest modyfikacja wyłączenia wynikającego z charakteru operacji przewozowych zezwalająca osobom prywatnym na przewóz niektórych odpadów niebezpiecznych do punktów zbiórki tychże odpadów. Zmianę szerzej omówiliśmy w oddzielnym wpisie omawiającym całe to wyłączenie.
Na tym etapie możemy zauważyć również, że pojawiły się nowe zapisy dotyczące naczyń ciśnieniowych.
1.4.2.1.1 Obowiązki nadawcy zostaną rozszerzone o kolejny punkt odnoszący się do kontenerów-cystern.
1.6.4.66 Pojawi się nowy przepis przejściowy dotyczący użytkowania cystern przenośnych, które zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2027 roku z uwzględnieniem wymagań będących w mocy do 31 grudnia 2024 roku.
Zmiany w Umowie ADR 2025-2027 dotyczące ochrony towarów niebezpiecznych
Oznacza to, że nawet jeśli uczestnik przewozu nadal stosuje wyłączenie 1.1.3.6, co powoduje, że nie ma konieczności np. wyznaczenia doradcy ADR czy sporządzania sprawozdania rocznego ADR, zmiany w Umowie ADR 2025-2027 mogą wprowadzić dla niego obowiązek wdrożenia planu ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka.
Część 2
Zmiany w Umowie ADR 2025-2027 obejmują także przepisy klasyfikacyjne dotyczące przedmiotów zawierających towary niebezpieczne. Wprowadza się zmianę brzmienia przepisu 2.1.5.2, który będzie obejmował także baterie sodowe, uściślając jednocześnie pozostałe typy baterii i ogniw:
„Dodatkowo, przedmioty, o których mowa, mogą zawierać ogniwa lub baterie. Ogniwa i baterie litowo-metalowe, litowo-jonowe i sodowo-jonowe, które są integralną częścią przedmiotu, powinny odpowiadać typowi, który spełnia wymagania testowe określone w Podręczniku Badań i Kryteriów, część III, podrozdział 38.3. W przypadku przedmiotów zawierających prototypy przedprodukcyjne ogniw lub baterii litowo-metalowych, litowo-jonowych lub sodowo-jonowych przewożonych w celu testowania lub w przypadku przedmiotów zawierających ogniwa lub baterie litowo-metalowe, litowo-jonowe lub sodowo-jonowe, wyprodukowane w seriach produkcyjnych nie większych niż 100 ogniw lub baterii, stosuje się wymagania specjalnego przepisu 310 rozdziału 3.3.”
Część 3
Zmiany w Umowie ADR 2025-2027 obejmują pojawienie się nowych pozycji obejmujących baterie:
- UN 0514 URZĄDZENIE ROZPYLAJĄCE ŚRODEK GAŚNICZY (1.4S)
- UN 3559 URZĄDZENIE ROZPYLAJĄCE ŚRODEK GAŚNICZY (9)
- UN 3551 BATERIE SODOWO-JONOWE (AKUMULATORY SODOWO JONOWE)
- UN 3552 BATERIE SODOWO-JONOWE (AKUMULATORY SODOWO JONOWE) W URZĄDZENIACH
- UN 3556 POJAZD ZASILANY BATERIĄ LITOWO-JONOWĄ
- UN 3557 POJAZD ZASILANY BATERIĄ LITOWĄ METALICZNĄ
- UN 3558 POJAZD ZASILANY BATERIĄ SODOWO-JONOWĄ
Pojawił się nowy przepis szczególny 401 wskazujący, do których pozycji należy zaliczać niektóre z nowo rozpoznanych rodzajów baterii.
Pewna zmiana pojawiła się także w przepisie szczególny 666, gdzie wskazano, że w przypadku pojazdów całkowicie zamkniętych w opakowaniach, gdy uniemożliwia to ich identyfikację, należy stosować przepisy dotyczące oznakowania i umieszczania nalepek ostrzegawczych, czyli numerem UN, nalepką, a w określonych przypadkach nawet strzałkami kierunkowymi.
Nie jest to koniec nowych pozycji w ADR, ponieważ pojawiają się także:
- UN 3553 DISILAN
- UN 3554 GAL ZAWARTY W PRZEDMIOTACH PRZEMYSŁOWYCH
- UN 3555 SÓL SODOWA TRIFLUOROMETYLOTETRAZLU W ACETONIE
- UN 3560 WODOROTLENEK TETRAMETYLOAMONU, ROZTWÓR WODNY
Zmiany w Umowie ADR 2025-2027 dotyczące przewozu luzem odpadów zawierających azbest
Wprowadzono szereg nowych przepisów szczególnych, którymi zezwolono na przewóz luzem odpadów zawierających azbest. Spełnienie warunków wskazanych w tych przepisach nie będzie należeć do najprostszych, jednak daje to pewne nowe możliwości. Ze względu na złożoność tego zagadnienia, nie będziemy do tutaj opisywać, a w przypadku bliższego zainteresowania tą tematyką zapraszamy do kontaktu.

Część 4
Dodano nowy przepis 4.1.1.5.3, którym zezwala się na pakowanie razem odpadów w opakowaniach wewnętrznych, do jednego opakowania zewnętrznego, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań.
W odniesieniu do już wspomnianych zmian dotyczących baterii, wprowadzono nową instrukcję pakowania P912 do stosowania w przypadku UN 3556, 3557 i 3558 (czyli pojazdów zasilanych wskazanymi rodzajami baterii).
W odniesieniu do stosowania cystern przenośnych pojawi się zmiana dotycząca rzeczywistego czasu utrzymywania. Po 4.2.3.7.1 pojawi się dodatkowy akapit:
„Obliczanie rzeczywistego czasu utrzymywania może zostać pominięte, gdy przewóz w całości odbywa się wyłącznie drogą lądową, bez przeładunku na inny pojazd i bez tymczasowego składowania. Gdy obliczenie rzeczywistego czasu utrzymywania zostanie pominięte, postanowienia 4.2.3.7.2, 4.2.3.7.3 i 4.2.3.8 (e) i (f) nie mają zastosowania.”
Podobny zapis pojawi się w odniesieniu do kontenerów-cystern, nadwozi wymiennych-cystern oraz MEGC w 4.3.3.5:
„Można pominąć obliczanie rzeczywistego czasu utrzymywania, gdy przewóz w całości odbywa się wyłącznie drogą lądową, bez przeładunku na inny pojazd i bez tymczasowego składowania. Gdy pomija się obliczanie rzeczywistego czasu utrzymywania, postanowienia 4.3.3.6 (e), (f) i (g) nie mają zastosowania.”
Część 5
Uściśla się zapis 5.4.1.1.3.1 dotyczący dokumentacji przewozowej dla odpadów sklasyfikowanych zgodnie z 2.1.3.5.5. Z praktycznego punktu widzenia zmiana nie następuje, choć może się pojawić, jeśli do tej pory ktoś inaczej interpretował ten zapis. Zyskuje brzmienie:
„Jeżeli stosuje się przepisy dotyczące odpadów określone w 2.1.3.5.5, nie trzeba dodawać nazwy technicznej określonej w rozdziale 3.3, przepisie szczególnym 274.”
Pojawia się nowy przepis 5.4.1.1.3.3 dotyczący przewozu odpadów w opakowaniach wewnętrznych umieszczonych w opakowaniu zewnętrznym („Przewóz zgodny z 4.1.1.5.3”).
W części przeznaczonej przepisom dodatkowym dla klasy 2 przewidziano zapis uwzględniający omówione w części 4 zmiany dotyczące rzeczywistego czasu utrzymywania.
Część 6
W naszym opisie pomijamy zmiany w Umowie ADR 2025-2027 w części 6 ze względu na bardzo wąską grupę odbiorców, których te zmiany dotyczą (odnoszą się one do wymagań technicznych mających zastosowanie przy produkcji oraz użytkowaniu naczyń ciśnieniowych oraz środków transportu).
Część 7
Zmiany w Umowie ADR 2025-2027 objęły także warunki przewozu luzem UN 3257 MATERIAŁ O PODWYŻSZONEJ TEMPERATURZE CIEKŁY I.N.O., a precyzyjniej stopionego aluminium. Wprowadzono przepis szczególny AP11, w którym precyzyjnie określono warunki takiego przewozu. Wcześniej miały one być regulowane przez właściwe władze państwa pochodzenia ładunku. Oznacza to, że przepisy międzynarodowe znów uległy ujednoliceniu, co ułatwi ich prawidłowe stosowanie i wpłynie na wzrost bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Zmiany w Umowie ADR 2025-2027 na chwilę obecną zapowiadają się jeszcze skromniej, niż to miało miejsce wraz z ostatnią nowelizacją.
Przy okazji zbliżających się zmian warto przypomnieć również o konieczności przeprowadzenia stanowiskowych szkoleń doskonalących w odpowiednim zakresie. Praktyka kontrolna ITD wskazuje, że szkolenia takie powinny odbywać się najpóźniej raz na 2 lata, w szczególności gdy dochodzi do nowelizacji przepisów.
Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.