raport powypadkowy adr

Raport powypadkowy ADR jest ważnym elementem poprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, które zajmuje się towarami niebezpiecznymi. Czasem pomimo zachowania największej staranności, dochodzi do wypadków. Raport powypadkowy połączony z analizą sytuacji może wnieść bardzo wiele w poprawę bezpieczeństwa.

Kiedy należy sporządzić raport powypadkowy ADR?

Umowa ADR podaje (1.8.5.3), że raport powypadkowy ADR należy sporządzić „wówczas, gdy doszło do uwolnienia towarów niebezpiecznych lub bezpośredniego zagrożenia takim uwolnieniem, zranienia osób, szkody materialnej, zniszczenia środowiska, lub gdy konieczne było zaangażowanie właściwych władz, i gdy spełnione zostało co najmniej jedno z „określonych kryteriów.

W przypadku zranienia osób takimi kryteriami są obrażenia, które:

  • wymagają zastosowania intensywnej opieki medycznej;
  • wymagają leczenia szpitalnego przez co najmniej jedną dobę;
  • powodują niezdolność do pracy przez co najmniej 3 kolejne dni.

Natomiast uwolnienie towaru oznacza uwolnienie nie mniej niż:

  • 50 kg lub 50 litrów towarów zaliczonych do kategorii transportowej 0 lub 1;
  • 333 kg lub 333 litrów towarów zaliczonych do kategorii transportowej 2;
  • 1000 kg lub 1000 litrów towarów zaliczonych do kategorii transportowej 3 lub 4.

Co ciekawe, powyższe liczby pokrywają się z tymi, które możemy znaleźć w tabeli 1.1.3.6. Prowadzi to do wniosku, że umowa ADR ujednolica tak wiele wartości, jak to tylko możliwe, żeby uprościć jej stosowanie.

raport powypadkowy adr

Wyjątki od reguły

Raport powypadkowy ADR należy przygotować również „w przypadku wystąpienia bezpośredniego ryzyka” uwolnienia towaru niebezpiecznego w ilościach podanych powyżej. Może to dotyczyć sytuacji, w której doszło do awarii urządzenia chroniącego ładunek.

W przypadku materiałów zakaźnych (a więc klasy 6.2) raport powypadkowy należy sporządzić niezależnie od ilości uwolnionego towaru.

Równie restrykcyjne zasady dotyczą materiałów promieniotwórczych, jednakże ze względu na to, że towary takie występują w transporcie dosyć rzadko, ominę ten przypadek w tym wpisie.

Kto sporządza raport powypadkowy?

Obowiązek sporządzenia raportu powypadkowego spoczywa na doradcy ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych wyznaczonym w danym przedsiębiorstwie. Żeby to było możliwe, doradca ADR musi zostać każdorazowo poinformowany o takim incydencie. Informację taką należy przekazać doradcy jak najszybciej, ponieważ na przekazanie raportu odpowiedniej instytucji mamy zaledwie 14 dni.

O tym jak ważne jest sporządzenie raportu powypadkowego – z punktu widzenia doradcy ADR – świadczy poniekąd ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych. Artykuł 40 mówi wręcz, że „do zadań doradcy należy w szczególności sporządzenie raportu powypadkowego”.

Jak patrzeć na raport powypadkowy? Osobiście patrzę na niego jako na obowiązek informacyjny. Z drugiej strony, tak jak wspomniałem na początku, jestem za tym, żeby wykorzystać go do realnego podniesienia bezpieczeństwa w firmie.

Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *