W tym wpisie skupimy się na tym, jakie są początkowe koszty ADR z punktu widzenia przewoźnika, który planuje wozić towary niebezpieczne w sztukach przesyłki. Innymi słowy – masz busa lub jakikolwiek inny pojazd z zamkniętą przestrzenią ładunkową i chcesz mieć możliwość zabrać też ADR. Nic prostszego.

Co prawda będę chciał odnieść się głównie do wymaganego wyposażenia, ale zanim do tego dojdę, kilka słów na temat kierowcy.

Kierowcy z uprawnieniami ADR

Wielu kierowców posiada uprawnienia ADR. Może okazać się, że nie są zbyt doświadczeni, ponieważ uprawnienia zdobyli „przy okazji”, ale na początek zupełnie wystarczy. Ponieważ odnawia się je co 5 lat, może okazać się, że będziesz mógł jeszcze długo korzystać z uprawnień niedawno zatrudnionego kierowcy. Nawet jeśli przyjdzie odnowić takie uprawnienia, jest to zazwyczaj koszt kilkuset złotych – a kurs można spokojnie wliczyć w koszty prowadzenia działalności.

Większość kierowców informuje nowych pracodawców o uprawnieniach ADR, jako że stanowi to atut. Warto jednak upewnić się, że nie umknęło to nam przy okazji kilku rekrutacji. Jeśli bowiem kierowca posiada uprawnienia, to nie tylko obniżasz koszty ADR na początek, ale co najważniejsze zyskujesz czas.

Kierowcy bez uprawnień ADR

Przeszkolenie kierowcy nie stanowi żadnego problemu. Koszt kursu początkowego to zazwyczaj 500-600 złotych netto. W przypadku nieco większej grupy możemy przeprowadzić kurs w siedzibie klienta. Następnie pozostaje zdać egzamin państwowy. Co ważne, w przypadku prowadzenia firmy transportowej koszt kursu można zwyczajnie wrzucić w koszty. To oznacza, że jego rzeczywisty koszt znów jest niższy. Żeby zmniejszyć koszty przy większych grupach możemy zastosować dodatkowy rabat. Zmierzam do tego, że nawet jeśli kierowcy nie posiadają uprawnień ADR, można to zmienić bardzo szybko.

Chciałbym przypomnieć tutaj jeszcze o ważnej sprawie dotyczącej wykonywania przewozu na podstawie różnych wyłączeń (np. 1.1.3.6 lub LQ). Wielu przewoźników nie wie, że nawet wykonując przewóz na wyłączeniach, mają obowiązek zapewnić swoim pracownikom odpowiednie szkolenie stanowiskowe. Oczywiście nie będzie ono obejmować tak szerokiego zakresu jak uprawnienia ADR, ani nie będzie też kończyć się egzaminem państwowym. Będzie jednak obejmować zakres odpowiedni do zadań i odpowiedzialności pracowników wykorzystujących taki przewóz.

koszty adr

Wymagane wyposażenie ADR

Zacznijmy od tego, że wiele firm proponuje zestawy ADR w przystępnych cenach. Nie zawierają one często całego wymaganego wyposażenia, ale tak czy inaczej pozwalają na zakup większości wymaganych jego elementów w bardzo przystępnych cenach. Oto przykładowe zestawy (linki do sklepów internetowych):

O wymaganiach ogólnych dotyczących jednostek transportowych mówi dział 8.1 umowy ADR. Dla pojazdów od DMC do 3,5 tony przewożących towary niebezpieczne w sztukach przesyłki jest to:

  • dwie gładkie tablice barwy pomarańczowej – od 30 zł za sztukę
  • minimalnie 2 gaśnice ABC o minimalnej całkowitej pojemności na jednostkę transportową 4 kg – od 50 zł za sztukę
  • klin pod koła – od 30 zł
  • dwa stojące znaki ostrzegawcze – od 40 zł za sztukę
  • płyn do płukania oczu – od 50 zł

Wymagane wyposażenie na każdego członka załogi pojazdu:

  • kamizelka ostrzegawcza – od 10 zł
  • latarka (nieiskrząca) – od 20 zł
  • para rękawic ochronnych – od 10 zł
  • ochrona oczu (np. okulary ochronne) – od 20 zł

Wymagane wyposażenie dodatkowe dla niektórych klas:

  • maska ucieczkowa dla każdego członka załogi (w przypadku numerów nalepek ostrzegawczych 2.3 lub 6.1) – ok. 250 zł za sztukę (zawsze taniej w zestawach ADR)
  • łopata (tylko dla klas 3, 4.1, 4.3, 8 lub 9) – od 20 zł
  • osłona otworów kanalizacyjnych (tylko dla klas 3, 4.1, 4.3, 8 lub 9) – od 20 zł
  • pojemnik do zbierania pozostałości (tylko dla klas 3, 4.1, 4.3, 8 lub 9) – od 30 zł
koszty adr

Ile to wszystko kosztuje?

Z powyższego wynika, że wyposażenie jednego pojazdu o DMC do 3,5 tony prowadzonego przez jednego kierowcę to koszt około 400 – 700 złotych. Niektóre z powyższych kosztów rzecz jasna odpadną w przypadku zakupów, ponieważ większość busów jest wyposażona w gaśnicę ABC o pojemności 2 kg, klin pod koła, a kierowcy zazwyczaj posiadają rękawice, okulary ochronne itd.

Stosunkowo dużą część tego wydatku stanowi maska ucieczkowa, ale obowiązuje ona tylko i wyłącznie przy przewozie gazów trujących oraz materiałów trujących (jednocześnie w zestawach ADR jej cena jest zazwyczaj niższa, niż w oddzielnym zakupie). Biorąc pod uwagę całą rozpiętość towarów niebezpiecznych może okazać się, że długo nie trafimy na tego typu towar. Można więc z góry założyć, że nie będziemy przewozić takich towarów. To obniży początkowe koszty ADR do nieco ponad 400 złotych.

Taka kwota może zwrócić się już po pierwszym ładunku ADR.

Jakie są początkowe koszty ADR w przypadku zestawu o DMC do 40 ton?

Jedyna zasadnicza różnica w wyposażeniu dotyczy wyposażenia przeciwpożarowego. Umowa ADR wymaga, by w przypadku pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony wyposażenie takie obejmowało przynajmniej 2 gaśnice o pojemności minimalnej każda 6 kg. Byłby więc to koszt wyższy o ok. 200 złotych. Również klin pod koła powinien być dostosowany do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu – jest to jednak standardowe wyposażenie pojazdu.

Z powyższego wynika, że rozpoczęcie przewozu ADR nie stanowi dużego obciążenia. Oczywiście, jeśli wyposażamy kilka lub kilkanaście aut jednocześnie, może być to odczuwalna kwota. Z drugiej strony efekt skali sprawia, że inwestycja zwraca się znacznie szybciej. Tutaj wiele zależy od zespołu spedytorów i od tego, jak dobrze radzą sobie z ADR. To jednak zawsze można poprawić odpowiednim szkoleniem.

Już zupełnie pomijając powyższe, przedsiębiorca nadal może wozić ADR jedynie na wyłączeniu, np. 1.1.3.6 lub LIMITED QUANTITY. Obowiązują go wtedy konkretne ograniczenia, ale właściwie nie występują żadne dodatkowe koszty.

Jeśli po przeczytaniu tego wpisu pojawiły się jakieś pytania lub wątpliwości, zapraszam do kontaktu. Oczywiście do kosztów należy doliczyć również koszt doradcy ADR, wobec czego zapraszam do zapoznania się z moją ofertą.

Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *