W tym wpisie
W tym wpisie powiemy więcej o tym, dlaczego współpraca z doradcą ADR powinna odbywać się całym rokiem, lub najpóźniej od momentu, w którym zaczynamy realizować pierwsze czynności z towarami niebezpiecznymi (takie jak przewóz, załadunek, rozładunek, nadawanie itd.), które zgodnie z właściwymi przepisami zobowiązują przedsiębiorcę do wyznaczenia takiego doradcy.
Wreszcie dlaczego współpraca z doradcą ADR nie powinna zaczynać się od sprawozdania rocznego.
Współpraca z doradcą ADR już od pierwszego ładunku
Co do zasady wyznaczenie doradcy ADR powinno odbyć się nie później, niż przed realizacją pierwszego przewozu, który tego wymaga (ta sama reguła dotyczy także firm, które nie realizują przewozu, ale są zobowiązane wyznaczyć doradcę ADR chociażby ze względu na rozładunek tych samych materiałów).
Jeśli z jakiegoś powodu firma zrealizowała już kilka takich ładunków w zeszłym roku i w tym czasie doradca ADR nie był wyznaczony, istnieje dobry powód, żeby wyznaczyć go wraz z początkiem nowego roku (ponieważ ten wpis powstaje w styczniu 2025 roku, rozważamy akurat taki scenariusz).
Takie podejście do sprawy znacząco ułatwi sporządzenie sprawozdania rocznego ADR za właśnie rozpoczęty rok – współpraca z doradcą ADR będzie przebiegać całym rokiem i jest to sytuacja idealna w przypadku sporządzenia przez takiego doradcę sprawozdania rocznego.
Jeśli jednak firma w styczniu nie robi niczego, co powodowałoby, że wyznaczenie doradcy ADR jest koniecznością, może poczekać z tym do momentu, gdy ponownie zacznie taką działalność (na przykład w lutym lub marcu).
Wyznaczanie doradcy ADR wstecz
Sporządzenie sprawozdania bez wyznaczonego doradcy ADR
Podsumowanie
Głównym powodem, dla którego niektórzy przedsiębiorcy zwlekają z wyznaczeniem doradcy ADR, jest chęć cięcia kosztów. W biznesie kontrola i ograniczanie kosztów są kluczowe. Jednak cięcia nie powinny odbijać się na obowiązkach bezpośrednio wskazanych w przepisach prawa, a tak właśnie jest z wyznaczeniem doradcy ADR.
Co więcej, współpraca z doradcą ADR nie musi być droga. Specjalistyczna wiedza, którą jako doradcy dysponujemy, jest do dyspozycji przedsiębiorcy. Bardzo często jest tak, że gdyby taką wiedzę miał uzyskać w toku niezależnych konsultacji, koszt byłby znacznie wyższy niż w przypadku regularnej współpracy – a taka współpraca stanowi przecież także istotne zabezpieczenie dla firmy. Niewyznaczenie doradcy ADR to nie tylko ryzyko pojawienia się realnych problemów i zagrożeń dla pracowników firmy, ale także istotny problem w sytuacji, gdy na przykład chcemy uzyskać wypłatę świadczenia odszkodowawczego od ubezpieczyciela, a w OWU wprost wskazano, że w przypadku takiego naruszenia towarzystwo ubezpieczeniowe ma prawo odmówić wypłaty z winy ubezpieczonego.
Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.