W tym wpisie
Ze względu na swoje właściwości, różnego rodzaju paliwa są uznawane za materiały niebezpieczne, dlatego przewóz paliwa na użytek własny również podlega pewnym ogólnym regulacjom w tym zakresie. Dotyczy to także osób prywatnych, które najczęściej nie są świadome istnienia takich przepisów.
Podstawa prawna ograniczenia ilości
Kwestia, którą poruszamy w tym wpisie, jest jednoznacznie opisana w Umowie ADR, której Polska jest stroną. Ten akt prawny jest opublikowany w Dzienniku Ustaw (2023 poz. 891) i tym samym stanowi obowiązujące przepisy prawa. W podrozdziale 1.1.3.1 wskazano między innymi:
„1.1.3.1 Wyłączenia wynikające z charakteru operacji transportowych
Przepisy zawarte w ADR nie mają zastosowania do:
(a) przewozu towarów niebezpiecznych wykonywanego przez osoby prywatne, jeżeli towary te znajdują się w opakowaniach stosowanych w sprzedaży detalicznej i służą tym osobom do osobistego użytku, użytku w gospodarstwie domowym lub w związku z ich aktywnością sportowo-rekreacyjną, pod warunkiem, że zastosowano środki zapobiegające uwolnieniu się zawartości w normalnych warunkach przewozu. Jeżeli towarami tymi są materiały zapalne ciekłe przewożone w naczyniach do wielokrotnego napełniania, napełnianych przez osobę prywatną lub dla niej, to zawartość w pojedynczym naczyniu nie powinna przekraczać 60 litrów i 240 litrów na jednostkę transportową. Towarów niebezpiecznych znajdujących się w DPPL, opakowaniach dużych lub w cysternach nie uważa się za przeznaczone do sprzedaży detalicznej;”
Wytłuszczony powyżej fragment obejmuje właśnie przewóz paliwa na użytek własny:
- w naczyniach do wielokrotnego napełniania, np. kanistrach,
- napełnianych przez osobę prywatną lub dla niej,
- w naczyniach o maksymalnej pojemności 60 litrów każde,
- w ilości nieprzekraczającej 240 litrów na jednostkę transportową, którą może być po prostu samochód osobowy.
Najlepsze opakowania
Kiedy realizuje się przewóz paliw lub innych materiałów niebezpiecznych w przemyśle, najczęściej wymagane jest stosowanie dopuszczonych do tego celu opakowań, które noszą specjalne oznakowanie na to wskazujące. Zdecydowana większość ofert odnoszących się do hasła „kanister do przewozu paliwa” obejmuje właśnie takie certyfikowane opakowania. Co ciekawe, nie zawsze są one droższe niż opakowania reklamowane jako „solidne”. Warto pamiętać też o tym, że nie musi być to kanister z metalu. Na poniższym zdjęciu pokazujemy przykładowe oznakowanie certyfikacyjne takiego kanistra z tworzywa sztucznego. Korzystanie z takich opakowań podnosi bezpieczeństwo także wtedy, gdy realizujemy przewóz paliwa na użytek własny.
Czego nie robić w trakcie napełniania
Jeśli jednak dopuszcza się napełnianie takich opakowań, rób to rozważnie. Jeśli część paliwa znajdzie się poza kanistrem lub zacznie spływać po jego ścianie, w pierwszej kolejności zaprzestań napełniania i odłóż pistolet na swoje miejsce. Następnie zakręć korek kanistra. Dopiero teraz możesz usunąć pozostałości paliwa przy wykorzystaniu np. ręczników papierowych.
UWAGA! Nigdy nie używaj do tego celu tkanin, które przez tarcie mogą spowodować powstanie wyładowania elektrostatycznego i zapłon. Jeśli natomiast na tym etapie dojdzie do zapłonu pozostałości paliwa, zachowaj spokój i pamiętaj, że są to jedynie pozostałości. Skorzystaj z najbliższej gaśnicy, by je ugasić. Wszystkie czynności zawsze wykonuj w tej kolejności, by jakiekolwiek ryzyko ograniczyć jedynie do zapłonu pozostałości materiału, co ułatwi ci ugaszenie pożaru, gdy mimo wszystko dojdzie do ich zapłonu.
Dodatkowe informacje
Pamiętaj, że przytoczony przepis w jego znacznej części odnosi się także do innych towarów niebezpiecznych, które mogą być przewożone przez osoby prywatne. Natomiast przewóz paliwa na własny użytek, jak widać, jest prosty i nie wymaga spełnienia wielu warunków.
Jeśli jednak prowadzisz działalność lub wykonujesz podobne przewozy będąc pracownikiem, obowiązują cię już inne przepisy i wtedy konieczna może okazać się konsultacja z doradcą ADR.
Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.