Przewóz baterii litowych w transporcie drogowym. Część 1

W tym wpisie

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na różnego rodzaju baterie – ze szczególnym naciskiem na baterie litowe – coraz częściej otrzymuję zapytania dotyczące przepisów odnoszących się do ich transportu. Przewóz baterii litowych bywa złożony i jest co najmniej kilka istotnych elementów, na które warto zwrócić uwagę. Będzie to seria wpisów odnoszących się do tej tematyki, a na końcu każdego z nich znajdą się odnośniki do innych.

Przewóz baterii litowych w różnych przepisach

Przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych takich jak baterie litowe zostały podzielone ze względu na odmienne charakterystyki tych przewozów. Dlatego należy pamiętać, że wyróżniamy chociażby:

  • Umowę ADR – przepisy dotyczące transportu drogowego,
  • IMDG Code – przepisy do transportu morskiego,
  • IATA DGR – regulacje w transporcie lotniczym,
  • Regulamin RID – przepisy dotyczące transportu kolejowego.

Wszystkie te przepisy mają ze sobą punkty wspólne, także w zakresie przewozu baterii litowych. Ponieważ pojawiają się jednak pewne istotne różnice, ta seria wpisów skupia się na przepisach odnoszących się do transportu drogowego.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie zastosowania przepisów w transporcie lotniczym lub morskim również możemy pomóc. W takiej sytuacji prosimy o kontakt.

Ustal z czym masz do czynienia

Z punktu widzenia przepisów drogowych wyróżniamy kilka pozycji, które mogą mieć zastosowanie w naszym przypadku:

  • UN 3090 BATERIE LITOWE METALICZNE (włącznie z ze stopami litu);
  • UN 3091 BATERIE LITOWE METALICZNE W URZĄDZENIACH (włącznie z bateriami ze stopami litu);
  • UN 3091 BATERIE LITOWE METALICZNE ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIAMI (włącznie z bateriami ze stopami litu);
  • UN 3480 BATERIE LITOWO-JONOWE (AKUMULATORY LITOWO-JONOWE) (włącznie z bateriami litowo-jonowo-polimerowymi);
  • UN 3481 BATERIE LITOWO-JONOWE W URZĄDZENIACH (AKUMULATORY LITOWO-JONOWE W URZĄDZENIACH) (włącznie z bateriami litowo-jonowo-polimerowymi);
  • UN 3481 BATERIE LITOWO-JONOWE ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIAMI (AKUMULATORY LITOWOJONOWE ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIAMI) (włącznie z bateriami litowo-jonowo-polimerowymi);
  • UN 3536 BATERIE LITOWE ZAINSTALOWANE W JEDNOSTCE TRANSPORTOWEJ CARGO baterie litowo-jonowe lub baterie litowe metaliczne;
  • UN 3171 POJAZD AKUMULATOROWY;
  • UN 3171 URZĄDZENIE ZASILANE AKUMULATOREM.

Jak widać jest wiele możliwości i poprawność zastosowanych przepisów zależy od tego, czy prawidłowo określimy baterie, które nadajemy. Informacje na temat poszczególnych pozycji wraz ze szczegółowymi wymaganiami ich dotyczącymi znajdą się w kolejnych wpisach.

Ustal jaką drogę pokonają baterie

Nadawca musi upewnić się, że do przewozu zastosowane zostaną prawidłowe przepisy. Dlatego na samym początku przygotowania trzeba zadać sobie pytanie, jaką drogę pokonają te konkretne baterie litowe.

przewóz baterii litowych 2

Na powyższych schematach pokazuję, że nawet jeśli nasza przesyłka zawierająca baterie litowe zaczyna swoją podróż na kołach, to jeśli po drodze – nawet na bardzo krótki odcinku – wystąpi odcinek morski lub lotniczy, konieczne będzie zastosowanie także przepisów innych niż Umowy ADR. Jeśli przesyłka nie będzie odpowiednio przygotowana przed nadaniem, najpewniej zostanie zatrzymana przed kolejnym etapem ze względu na stwierdzone niezgodności.

W przypadku nadań z Polski najczęściej wiemy, kiedy przesyłka znajdzie się w transporcie lotniczym. Najczęściej sami zamawiamy taką opcję i jest to związane z potrzebą szybkiej realizacji transportu.

Nadawcy często zapominają o odcinkach morskich, które mogą pojawić się w różnych miejscach Europy jako krótkie przeprawy promowe. Kierunki takie jak Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Norwegia czy Finlandia prawie na pewno będą wiązać się z tym, że przesyłka będzie musiała być dostosowana do transportu morskiego. Dotyczy to także sytuacji, gdy wjedzie na prom załadowana na samochód. Warto pamiętać także o wysyłkach w rejony śródziemnomorskie. Może nie są to najczęstsze kierunku exportu, ale ze względu na mnogość wysp dostawy na ostatnim etapie bardzo często realizowane są promami. Dotyczy to na przykład Majorki.

Podsumowanie

Prawidłowe określenie tego, z czym mamy do czynienia, oraz jaką drogę przebędzie, jest kluczowe do tego, żeby nadać baterie litowe w prawidłowy sposób i nie narazić się na opóźnienia w realizacji dostawy czy poważniejsze problemy.

W następnym wpisie zwrócimy uwagę na to, jakiego rodzaju baterie podlegają ograniczeniom w transporcie drogowym, w jaki sposób je identyfikować oraz jaka dodatkowa dokumentacja może być do nich wymagana.

NAsze usługi

Doradztwo ADR

Sprawdź, czy dotyczy też ciebie
Przeczytaj kto powinien wyznaczyć doradcę ADR, a jeśli będziesz mieć wątpliwości zadzwoń lub napisz, a my pomożemy
Czytaj

Kursy i szkolenia

Część dostępna także online
Sprawdź naszą ofertę kursów ADR dla kierowców i szkoleń stanowiskowych dla personelu ADR
Sprawdź