Pojazdy elektryczne dopuszczone do realizowania przewozu ADR

W tym wpisie

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej obecne w branży transportowej – nie tylko w segmencie miejskiej mobilności, ale również w logistyce i transporcie towarów. Na wielu rynkach, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, obserwujemy wyraźny trend legislacyjny i rynkowy zmierzający do zwiększenia udziału flot zeroemisyjnych. Część przetargów publicznych oraz strategii dużych operatorów logistycznych już dziś zawiera zapisy obligujące do stosowania określonego procentu pojazdów niskoemisyjnych lub elektrycznych.

W tym kontekście pojawia się istotne pytanie: czy pojazdy elektryczne mogą być wykorzystywane w przewozie towarów niebezpiecznych, zgodnie z wymaganiami Umowy ADR? Co na ten temat mówią obowiązujące przepisy? Jakie wymogi techniczne musi spełnić pojazd z napędem elektrycznym, aby mógł legalnie przewozić towary niebezpieczne w ruchu międzynarodowym?

W tym wpisie skupiamy się wyłącznie na aspektach technicznych i regulacyjnych, wynikających z części 9 Umowy ADR, czyli tej, która dotyczy budowy i dopuszczenia pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych.

Typy pojazdów ADR a wymagania techniczne

W kontekście ADR kluczowe znaczenie ma właściwe dopasowanie typu pojazdu do rodzaju przewożonych towarów niebezpiecznych. Umowa definiuje kilka typów pojazdów, z których każda posiada własny zakres wymagań technicznych i dopuszczeniowych. Najczęściej spotykane to:

  • EX/II i EX/IIIprzeznaczone do przewozu materiałów wybuchowych (klasa 1),

  • FLużywane do przewozu materiałów zapalnych w cysternach (głównie klasy 2 i 3),

  • ATpojazdy używane do przewozu pozostałych towarów niebezpiecznych w cysternach.

Wybór wymaganego typu pojazdu wpływa bezpośrednio na to, jakie elementy konstrukcyjne i zabezpieczenia musi posiadać – w tym również, jakie wymagania stawia się układowi zasilania, instalacji elektrycznej, akumulatorom czy ochronie przed zapłonem.

Które typy pojazdów ADR mogą być wyposażone w napęd elektryczny

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, wyłącznie następujące typy pojazdów ADR mogą być wyposażone w napęd elektryczny:

  • FLużywane do przewozu materiałów zapalnych w cysternach (głównie klasy 2 i 3),

  • ATpojazdy używane do przewozu pozostałych towarów niebezpiecznych w cysternach.

Oznacza to, że przewóz materiałów i przedmiotów wybuchowych 1 klasy, ilekroć wymaga się do niego pojazdu typu EXII lub EXIII, nie może być realizowany pojazdem o napędzie elektrycznym.

Oznacza to również, że nie ma możliwości uzyskania świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR typu EXII lub EXIII, jeśli są to pojazdy elektryczne.

Elektryczny układ napędowy - wymagania części 9 ADR

Przede wszystkim – co wymaga powtórzenia – pojazdy EX o napędzie elektrycznym nie są dozwolone. Nie wolno stosować również przyczep z układem hamulcowym odzyskującym energię lub elektrycznym układem napędowym. Pozostałe warunki w wielkim skrócie przybliżamy poniżej.

Przepisy ogólne

Bazą regulacyjną dla elektrycznych układów napędowych są wymagania Regulaminu ONZ nr 100, zmienionego co najmniej serią poprawek 03.

Pojazdy elektryczne powinny być wyposażone w system monitorowania rezystancji izolacji.

Pojazd powinien wysyłać sygnały zewnętrzne w czasie postoju, oprócz ostrzeżenia dla kierowcy odbieranego w kabinie, zgodnie z już przytoczonym Regulaminem ONZ.

System magazynowania energii elektrycznej wielokrotnego ładowania (REESS)

Wskazuje się właściwe normy służące do oceny ryzyka dla projektowania i konstrukcji takich systemów.

Środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się ciepła (wyłącznie pojazdy elektryczne typu FL)

Wskazuje się właściwe normy służące do oceny ryzyka dla projektowania i konstrukcji takich systemów, by zapewnić bezpieczeństwo w normalnych warunkach eksploatacji (uwzględniających także nieprawidłowe działanie czy też racjonalnie przewidywalne sytuacje wypadkowe).

pojazdy elektryczne adr 2
Oceny zagrożeń rozprzestrzeniania się ciepła dokonuje się różnymi metodami, coraz częściej sięgając do innowacyjnych metod obejmujących także symulacje. Ze względu na stosunkowo młody rynek metody te szybko się rozwijają.

Gniazdo ładowania pojazdu (wyłącznie pojazdy elektryczne typu FL)

Gniazdo ładowania pojazdu powinno być wyposażone w funkcję wykrywania temperatury, która ogranicza lub przerywa przepływ prądu zgodnie z właściwą normą, gdy temperatura przekracza wartości znamionowe dla elementów lub wymagane limity zgodnie z obowiązującymi normami produktowymi.

Zgodność z przepisami potwierdza się badaniem technicznym

Aby pojazdy elektryczne (oraz inne) mógł zostać dopuszczony do przewozu towarów niebezpiecznych, muszą przejść badanie techniczne zgodności z wymaganiami części 9 ADR, wykonywane przez uprawnioną jednostkę techniczną (Okręgową Stację Kontroli Pojazdów). W przypadku pojazdów z napędem elektrycznym ocenie podlega m.in. instalacja elektryczna, rozmieszczenie i zabezpieczenie akumulatorów, a także odporność układów zasilania na uszkodzenia i zwarcia.

Pozytywny wynik badania skutkuje wydaniem protokołu, który następnie wraz z pozostałymi wymaganymi dokumentami (link na końcu wpisu) należy przedstawić Transportowemu Dozorowi Technicznemu, który jest jednostką odpowiedzialną za wydawanie świadectwa dopuszczenia pojazdów ADR.

pojazdy elektryczne adr 3
Wzór świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR wydawanego także dla pojazdów typu FL i AT o napędzie elektrycznym.

Podsumowanie - na co warto zwrócić uwagę w praktyce?

  • Wybór odpowiedniego typu pojazdu

    • Sprawdź, jakiego do jakiego typu ma należeć pojazd (EX, FL, AT itp.), zgodnie z profilem Twoich przewozów (pamiętaj, że w przypadku wielu przewozów nie wymaga się specjalnie dopuszczonych pojazdów).

    • Skontaktuj się z producentem lub importerem i upewnij się, że pojazd może być przygotowany do spełnienia konkretnych wymagań ADR.

  • Konsultacja z uprawnioną jednostką techniczną

    • Jeszcze przed zakupem pojazdu warto skonsultować się z ośrodkiem uprawnionym do przeprowadzania badań technicznych ADR.

    • Dowiedz się, jakie dokumenty i dane techniczne będą potrzebne do oceny zgodności pojazdu (możesz skorzystać z linku na końcu wpisu).

  • Planowanie badania technicznego

  • Uzyskanie świadectwa zgodności ADR

    • Po pozytywnym przejściu badania otrzymasz dokument potwierdzający możliwość użytkowania pojazdu w przewozach ADR. Jego brak uniemożliwia legalne wykonywanie takich przewozów. Oryginał świadectwa musi być przewożony w jednostce transportowej.

Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.

Dodatkowe źródła:

  • Development of Experimental Apparatus for Fire Resistance Test of Rechargeable Energy Storage System in xEV, Hyuk Jung, Bohyun Moon, Gwang Goo Lee, Energies 2020, 13 (2).