W tym wpisie
W poprzednim wpisie zrobiliśmy wstęp do przewozu baterii litowych wskazując na kilka podstawowych kwestii. W tym wpisie podamy konkretne przykłady, których mogą dotyczyć ograniczenia przewozu baterii w transporcie drogowym oraz pokażemy, jak należy je identyfikować. Warto również zaznaczyć, że przepisy związane z transportem baterii są stale aktualizowane, co wymaga regularnej weryfikacji obowiązujących regulacji prawnych przez nadawców oraz przewoźników. Jest to seria wpisów odnoszących się do tej tematyki, a na końcu każdego z nich znajdą się odnośniki do innych.
Baterie, które mogą podlegać ograniczeniom w transporcie
Poprzednio wylistowaliśmy wszystkie pozycje w Umowie ADR, które dotyczą baterii litowych i – pomijając konkretne numery UN – są to w zasadzie 3 typy baterii:
- litowe metaliczne,
- litowo-jonowe,
- litowo-jonowo-polimerowe.
Każdy z tych typów baterii może być przekazywany do przewozu samodzielnie, zapakowany wraz z urządzeniem, które ma zasilać lub zamontowany w urządzeniu (rozróżniamy zapakowanie razem oraz baterię zamontowaną w urządzeniu).
Jak poznać typ baterii
Jeśli jesteśmy dystrybutorem lub producentem sprzętu, który ma możliwość zasilania bateryjnego, lub dostarczamy klientom baterie do takiego sprzętu, jesteśmy zobowiązani do tego, żeby prawidłowo zidentyfikować i sklasyfikować wszystkie baterie, które przekazujemy do przewozu. Istnieje kilka możliwości weryfikacji typu baterii:
- przyjrzenie się dostępnej dokumentacji technicznej i odszukanie tej informacji,
- wystosowanie zapytania do producenta lub dystrybutora baterii,
- odczytanie informacji z obudowy baterii.
Ograniczenia przewozu baterii mogą wynikać z dokumentacji technicznej
Dokumentacja techniczna baterii, wskazująca jednoznacznie, że dotyczy tego konkretnego typu, z którym mamy do czynienia, jest bardzo istotnym elementem warunkującym prawidłowe wykonanie przewozu. Zawiera ona nie tylko informacje o tym, z jakiego typu baterią mamy do czynienia, ale także jakiej pojemności oraz czy typ baterii przeszedł pozytywnie wymagane badania. Każdy nadawca baterii litowych musi posiadać w swoich zasobach niezbędną dokumentację techniczną, na której będzie opierać klasyfikację baterii, a co za tym idzie szereg przepisów, które będą miały zastosowanie w transporcie.
Sprawdź obudowę baterii
Wielu producentów umieszcza na obudowach baterii więcej niż jedynie wymagane minimum dotyczące informacji na ich temat, co pozwala często szybko i sprawnie ustalić, z czym mamy do czynienia. Niestety sposób ten jest jedynie częściowo przydatny. Po pierwsze dlatego, że nie zawsze mamy dostęp do obudowy baterii. W przypadku baterii zawartych w niektórych urządzeniach nie ma możliwości „dostania” się do niej w sposób, który umożliwi identyfikację. Po drugie, nawet jeśli informacje zawarte na obudowie baterii umożliwią jej identyfikację, nadal konieczne będzie uzyskanie właściwej dokumentacji technicznej. Jednak będziemy mieć już wiedzę, z czym mamy do czynienia, co pozwoli nam prawidłowo ocenić ograniczenia przewozu baterii.
Warto również zwrócić uwagę, że w przypadku starszych modeli baterii informacje na obudowie mogą być nieczytelne lub niekompletne, co dodatkowo utrudnia identyfikację. W takich przypadkach niezastąpiona okazuje się współpraca z producentem lub specjalistą w zakresie klasyfikacji i transportu.
Skontaktuj się z doradcą ADR lub innym specjalistą
Doradca ADR lub inny specjalista może pomóc ci w ustaleniu z czym masz do czynienia, oraz czy oraz ewentualnie jakie zastosować ograniczenia przewozu baterii w związku z tym. Pamiętaj jednak, że odpowiedzialny doradca ADR nie udzieli ci rzetelnej odpowiedzi bez przyjrzenia się jakiejś formie dokumentacji. Czasem zdjęcie będzie wystarczające ale najczęściej konieczne będzie uzyskanie dodatkowych informacji od producenta w formie dokumentacji technicznej baterii i dopiero na takiej podstawie doradca ADR będzie mógł skonsultować dany przypadek.
Podsumowanie
Przewóz baterii może wiązać się z wieloma ograniczeniami, a prawidłowa identyfikacja baterii jest kluczowa dla poprawnej realizacji przewozu oraz jego bezpieczeństwa. Jeśli masz wątpliwości co do prawidłowej klasyfikacji baterii, z których przewozem pracujesz, a także z przepisami, które należy w tym przypadku zastosować, skontaktuj się z nami. W razie wątpliwości nie ryzykuj, że nieprawidłowo zastosowane ograniczenia przewozu baterii narażą cię na straty – lub co gorsza – zdrowie i życie ludzkie na niebezpieczeństwo.
Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.