Ocena stanu technicznego kontenera ADR

W tym wpisie

Celem przepisów zawartych w Umowie ADR jest ograniczenie zagrożeń dla ludzi oraz mienia. Z tego punktu widzenia ocena stanu technicznego kontenera ADR jest ważnym czynnikiem, który wpłynie na bezpieczeństwo takiego przewozu. Kto powinien dokonywać takiej oceny? Jak to zrobić? Co powinno dyskwalifikować kontener do przewozu ADR?

Czym jest kontener

W Umowie ADR znajdziemy dział 1.2 poświęcony definicjom, skąd dowiemy się, że kontener oznacza urządzenie transportowe (nadwozie zdejmowane lub podobną konstrukcję):

  • trwałe, wystarczająco wytrzymałe, aby nadawało się do wielokrotnego użycia;
  • o specjalnej konstrukcji, ułatwiającej przewóz towarów za pomocą jednego lub kilku środków transportu, bez ich przeładunku;
  • zawierające elementy ułatwiające mocowanie i manipulowanie, zwłaszcza przy przeładunku kontenera z jednego środka transportu na drugi;
  • zbudowane w sposób pozwalający na łatwy załadunek i rozładunek towarów;
  • o pojemności wewnętrznej nie mniejszej niż 1 m3, z wyłączeniem kontenerów przeznaczonych do przewozu materiału promieniotwórczego.

Pojęcie kontenera można zastosować także do nadwozia wymiennego (swap body), jeśli posiada następujące cechy:

  • z uwagi na jego wytrzymałość mechaniczną jest jedynie dopuszczony do przewozu lądowego na wagonie lub na pojeździe, albo do przewozu na statkach typu „ro-ro”;
  • nie może być piętrzony;
  • może być zdejmowany z pojazdu przy użyciu wyposażenia tego pojazdu oraz własnych podpór oraz ponownie na niego załadowany.

Czyim obowiązkiem jest ocena stanu technicznego kontenera ADR

Przepisy nie wskazują jednoznacznie, którego z uczestników przewozu obowiązkiem jest ocena stanu technicznego kontenera. Z drugiej strony „uczestnicy przewozu towarów niebezpiecznych powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do natury i zakresu dających się przewidzieć zagrożeń, w celu zapobieżenia szkodom i urazom oraz, jeżeli jest to wskazane, w celu zminimalizowania ich skutków”.

Jednocześnie w 7.5.1.2 wyraźnie wskazano, że załadunek nie powinien się odbyć, jeżeli oględziny kontenera wskazują, że ten nie spełnia wymagań obowiązujących przepisów. Oznacza to na pewno, że załadowca powinien być tym, który odmówi załadunku w sytuacji, gdy ocena stanu technicznego kontenera wykaże naruszenia.

Jak dokonać oceny

Oceny dokonuje się wzrokowo. Może to sugerować, że nie jest ona zbyt dokładna, ale wiele poważnych naruszeń jest naprawdę oczywistych już na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim należy dokonać jej przed rozpoczęciem załadunku o co jest prościej, jeśli personel załadowczy dysponuje właściwą instrukcją pracy.

Celem oceny jest sprawdzenie, czy nie występują uszkodzenia mogące naruszyć integralność kontenera lub spowodować uszkodzenia towaru, który ma być ładowany. Jednocześnie w trakcie takiej oceny należy zweryfikować czystość jednostki cargo, co w niektórych wypadkach może mieć wpływ na bezpieczeństwo przewozu.

Konstrukcja kontenera

Kontener powinien być sprawdzona w celu zapewnienia, że jest on konstrukcyjnie zdatny do użytku oraz, że jego podłoga, ściany wewnętrzne i sufit, o ile występuje, nie mają wystających części i uszkodzeń mogących oddziaływać na przewożony towar a kontener wielki nie jest uszkodzony w stopniu mającym wpływ na jego odporność na warunki atmosferyczne, o ile jest to wymagane.

Za konstrukcyjnie zdatny do użytku kontener uważa się taką jednostkę transportową cargo, która nie ma poważnych wad elementów konstrukcyjnych, do których zalicza się:

  • wygięcie, pęknięcie lub złamanie elementów konstrukcyjnych lub jakiekolwiek uszkodzenie wyposażenia obsługowego lub konstrukcyjnego, które narusza integralność jednostki transportowej cargo;
  • jakiekolwiek odkształcenie konstrukcji lub uszkodzenie elementów służących do podnoszenia lub przemieszczania, uniemożliwiające właściwe pozycjonowanie urządzenia przeładunkowego oraz założenie i zamocowanie kontenera na podwoziu, wagonie, pojeździe lub w ładowni statku, oraz
  • zatarte, skręcone, złamane, brakujące lub niedziałające w inny sposób zawiasy drzwi, uszczelnienia drzwi i okucia.

Elementy konstrukcyjne kontenera to przede wszystkim:

  • belki wdłużne górne i dolne,
  • belki poprzeczne górne i dolne,
  • słupki naroża i naroża mocujące.

W przypadku kontenerów wielkich będą to także próg drzwi, naproże drzwi i poprzecznice podłogowe.

ocena stanu technicznego kontenera 2
Zaawansowana korozja dyskwalifikuje kontener do dalszego użytkowania w takim samym zakresie, jak uszkodzenie ściany bocznej.
ocena stanu technicznego kontenera 4
Jakiekolwiek modyfikacje obejmujące elementy konstrukcji kontenera powinny zostać wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzone, jeśli się tego wymaga. Próba ratowania integracji kontenera fragmentem pasa transportowego nie może doprowadzić do niczego dobrego.
ocena stanu technicznego kontenera 5
Zastrzeżenia powinno zbudzić także uszkodzenie drzwi w postaci nieskutecznego uszczelnienia. Tego typu usterkę można łatwo naprawić.
ocena stanu technicznego kontenera 1
Stwierdzenie uszkodzenia podłogi kontenera również powinno wpłynąć na decyzję o wstrzymaniu takiej jednostki transportowe.

Nie ignoruj oczywistych zagrożeń

Nierzetelnie przeprowadzona ocena stanu technicznego kontenera lub jej brak mają wpływ na bezpieczeństwo niemalże na każdym etapie transportu. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy transportowanym materiałem są substancje o niebezpiecznych właściwościach.

Od czasu do czasu zdarzają się wypadki spowodowane dopuszczeniem niewłaściwie utrzymanych lub po prostu niesprawnych kontenerów do przewozu. Przykładem takiej sytuacji może być zerwanie kontenera w hubie przeładunkowym, a zdjęcie z takiego zdarzenia prezentujemy obok. Nadawca nadal ponosi odpowiedzialność za stan techniczny dopuszczonego kontenera. W sytuacji, w której w wyniku wypadku dojdzie do utraty zdrowia lub życia, konsekwencje mogą sięgać daleko poza odpowiedzialność administracyjną.

Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.