Kontenery BK1 i BK2 w przewozie ADR – co warto wiedzieć?

W tym wpisie

Transport towarów niebezpiecznych podlega ścisłym regulacjom, a jedną z nich jest stosowanie odpowiednich urządzeń transportowych. Wśród nich wyróżniają się kontenery BK1 i BK2, które służą do przewozu towarów niebezpiecznych luzem (nieopakowanych). Ich rola w prawidłowej realizacji przewozu ADR jest kluczowa. Czym są kontenery BK1 i BK2, czym się różnią i dlaczego warto wiedzieć o nich coś więcej?

Co oznaczają kontenery BK1 i BK2?

Oznaczenia BK1 i BK2 pochodzą z ADR – międzynarodowej umowy dotyczącej przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. Oba typy należą do kategorii kontenerów do przewozu luzem (bulk containers), czyli takich, które służą do przewozu towarów niebezpiecznych w stanie nieopakowanym  – o ile przewóz danego materiału w taki sposób jest dozwolony.

BK1 – kontener do przewozu luzem przykryty opończą

kontenery bk1 a

BK2 – kontener do przewozu luzem zamknięty

kontenery bk2

Kontenery BK1 i BK2 zgodne z wymaganiami CSC

W przypadku kontenerów BK1 i BK2 stosowanych w międzynarodowym transporcie towarów niebezpiecznych, bardzo często wymagane jest, aby były one również zgodne z Konwencją o Bezpiecznych Kontenerach (CSC). Oznacza to, że oprócz spełniania wymogów ADR, kontener musi przejść odpowiednie badania konstrukcyjne, otrzymać certyfikat CSC oraz być oznakowany tabliczką CSC Safety Approval Plate

Tylko takie jednostki mogą być dopuszczone do użytku w przewozach multimodalnych, w tym morskich. W praktyce oznacza to, że kontener luzem typu BK1 lub BK2 wykorzystywany w transporcie międzynarodowym powinien spełniać wymagania konstrukcyjne CSC, co zapewnia nie tylko zgodność z przepisami, ale także realne bezpieczeństwo dla ludzi, środowiska i ładunku.

kontenery bk1 csc plate
Tabliczka „CSC SAFETY APPROVAL” jest czytelną informacją wskazującą na dopuszczenie kontenera do przewozu zgodnie z wymaganiami konwencji CSC.

Kontenery BK1 i BK2 inne, niż zgodne z wymaganiami CSC

Nie wszystkie kontenery typu BK1 i BK2 muszą spełniać wymagania Konwencji CSC. W przewozach wyłącznie drogowych, krajowych lub międzynarodowych niewymagających transportu morskiego, możliwe jest stosowanie kontenerów do przewozu luzem, które nie posiadają certyfikatu CSC, o ile zostały one zatwierdzone zgodnie z przepisami ADR

W takim przypadku, zatwierdzenia typu kontenera dokonuje właściwa władza krajowa. W Polsce organem odpowiedzialnym za zatwierdzanie konstrukcji kontenerów luzem BK1 i BK2 (nieobjętych CSC) jest Transportowy Dozór Techniczny (TDT). TDT prowadzi ocenę zgodnośc i wystawia odpowiednie zatwierdzenie. W praktyce oznacza to, że każdy kontener BK1/BK2, który nie spełnia wymogów CSC, musi posiadać krajowe dopuszczenie typu, jeżeli jest stosowany do przewozu towarów niebezpiecznych w ramach wymagań Umowy ADR.

Dlaczego to ma znaczenie?

Właściwy wybór kontenera to nie tylko kwestia zgodności z ADR, ale przede wszystkim:

  • bezpieczeństwa ludzi i środowiska,

  • ochrony przewożonego ładunku, który może być kosztowny,

  • odpowiedzialności prawnej nadawcy oraz potencjalnie innych uczestników przewozu – niewłaściwy dobór urządzenia transportowego może skutkować nałożeniem kary lub zdarzeniem z udziałem przewożonych towarów niebezpiecznych, w wyniku którego dojdzie do utraty ubezpieczenia i powstania odpowiedzialności cywilnej lub karnej.

Wnioski

Jeśli w Twojej działalności pojawia się transport luzem materiałów niebezpiecznych (zwłaszcza odpadów przemysłowych) – znajomość różnicy między BK1 a BK2 jest niezbędna. Wybór niewłaściwego typu może skutkować nie tylko odmową przyjęcia ładunku, ale też poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.

W razie wątpliwości warto skonsultować się z doradcą ADR, który pomoże ocenić zagrożenia, dobrać odpowiednie urządzenie transportowe i przygotować dokumentację zgodną z przepisami.

Zarówno ten wpis jak i wszystkie treści zawarte na niniejszej stronie mają charakter tylko i wyłącznie ogólnoinformacyjny. Nie powinny być rozumiane jako doradztwo.